بلفاروپلاستی هوژین

بلفاروپلاستی یا عمل جراحی افتادگی چشم، عمل زیبایی که به رفع افتادگی چشمان کمک می کند. افتادگی پلک بر اثر وجود پوست یا غدد چربی اتفاق می افتد. این عمل پوست های اضافی و غدد چربی را برداشته و به پلک های شما ظاهری محکم و زیبا می دهد. عمل جراحی پلک هم بر روی پلک بالا و هم پلک پایین بر طبق نظر پزشک انجام می شود.

انجام عمل بلفاروپلاستی بر روی پلک پایین ، جهت بر طرف شدن پف زیر چشم ها انجام می شود ؛ طی جراحی پلک پایین ، چربی اضافی موجود در زیر چشم ها برداشته و بافت نگهدارنده پلک پایین کشیده و محکم می گردد.

افتادگی پلک چگونه بر عملکرد کلی چشم تأثیر می گذارد ؟

افتادگی شدید پلک ها ، می تواند به طور قابل توجهی دید جانبی (محیطی) را بخصوص در قسمت های فوقانی و بیرونی میدان دید ، کاهش دهد. این امر بر توانایی فرد در انجام بسیاری از فعالیت های معمول روزانه، مانند رانندگی تأثیر منفی بر جای بگذارد. استفاده از عینک و لنز هنگامی که پلک های شما بیش از حد افتاده است ، دشوار می باشد. افتادگی پلک علاوه بر ایجاد فشار بر روی چشم ، همچنین می تواند باعث بروز موارد زیر شود:

  • در اثر ساییده شدن چین های پوست به هم ، باعث ایجاد سوزش در ناحیه پلک ها شود.
  • باعث ایجاد سردردها و احساس درد در ناحیه پیشانی ، در هنگام استفاده از ماهیچه های پیشانی برای بلند کردن پلک با بالا بردن ابروها شود.
  • باعث ایجاد احساس درد در ناحیه گردن ، در اثر بالا بردن مداوم چانه برای داشتن دید واضح تر شود.
  • وقتی پلک های پایینی ، بیش از حد افتاده باشند ، می توانند از چشم شما فاصله گرفته و دور شوند. این امر گاهی غشای مرطوب (ملتحمه) پوشاننده پلک های داخلی و سطح چشم ، را تحریک می کند.

مراحل بلفاروپلاستی هوژین

بلفاروپلاستی هوژین می‌تواند بر پلک بالایی، پلک پایینی یا هردوی آن‌ها انجام شود.

در طی جراحی، برش‌هایی همسو با خطوط طبیعی پلک در زیر شکاف پلک فوقانی و کمی پایین‌تر از مژه‌های پلک پایینی ایجاد می‌شود. نحوه‌ی ایجاد برش‌ها به شکلی است که بعد از بهبودی کامل، به هیچ عنوان قابل مشاهده نخواهد بود. پیش از ایجاد برش‌ها، زمانی که روی تخت جراحی دراز کشیده‌اید، جراح به دقت محل‌هایی که باید پوست اضافی یا بالشتک‌های چربی‌شان برداشته شود را مشخص می‌کند.

برش به کمک ابزار جراحی دقیق انجام می‌شود و سپس محل زخم با استفاده از بخیه‌های بسیار ظریف یا چسب بافتی به نحوی بسته می‌شود که به ظاهر مد نظر خود برسید. این که چه مقدار از پوست اضافی، چربی‌ها یا عضلات پیرامون چشم باید حذف شوند، به نظر پزشک در حین جراحی و معاینات قبل از عمل بستگی دارد. مواردی نظیر ساختار عضلانی صورت، ساختار استخوانی و تقارن ابروهای شما از جمله عوامل تعیین کننده هستند.

در صورت نیاز جراح از لیزر کربن دی اکسید (CO2) برای بهبود نتایج و جوانسازی لایه‌های سطحی پوست استفاده می‌کند تا چین و چروک‌های ظریف باقی مانده هم از بین بروند.

مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی هوژین

  • ممکن است چند روز اول احساس کنید در چشمتان شن ریزه وجود دارد. پس همراه به مدت  24 تا 48 ساعت اول در منزل با شما بماند.
  • گاهی به نظر می رسد مایع شفافی روی چشم را گرفته است. اما نگران نباشید. این مایع به خودی خود رفع می شود. ( درصورت تداوم این اتفاق ، پزشک قطره ضد التهاب تجویز می کند. )
  • زخم و پانسمان را 48 ساعت اول خشک نگهدارید. پماد آنتی بیوتیک یا قطره چشمی را طبق دستور بهترین جراح پلک تهران استفاده کنید ( معمولا برای 5 روز ).
  • هنگام استفاده از قطره یا پماد چشمی یا خشک کردن صورت ، ممکن است موجب بازشدن بخیه شود.
  • بعد از بلفاروپلاستی هوژین پلک بالا  در معرض نور خورشید به مدت سه ماه قرار نگیرید. پس از آن، ضد آفتاب حاوی SPF 50 و بیشتر استفاده کنید.
  • به چشمانتان فشار وارد نکنید.حداقل یک هفته ، یه تلویزیون و موبایل نگاه نکنید و کتاب و ایمیل نخوانید.( فعالیت های شدید، موجب خشکی چشم می شوند. )
  • خواب کافی در شب یکی از بهترین گزینه های تسریع بهبودی است زیرا کمبود خواب باعت کاهش روند خوب شدن زخم می شود.
  • مهم است از فعالیت هایی که جریان خون در چشم را افزایش می دهد دو تا چهار هفته اول پرهیز کنید.
  • اگر سیگاری هستید ، لازم است که بدانید سیگار روند بهبودی را مختل می کند و احتمال بروز عفونت بعد از جراحی پلک بالا را افزایش می دهد. از این رو حداقل شش هفته قبل از جراحی بهتر است سیگار را ترک کنید.
  • حداقل دو هفته لنز تماسی استفاده نکنید. کشیدن پلک برای قراردادن لنز در چشم یا برداشتن آن می تواند بهبودی برش ها را مختل کند.
  • از آرایش چشم تا زمانی که جراح اجازه دهد ( معمولا 10 تا 14 روز بعد از عمل ) خودداری نمایید.