کلینیک هوژین

با ما تماس بگیرید : 02166564548  | 09127178064

لیپوماتیک غبغب و تاثیر چشمگیر آن در چهره

بعضی مواقع اگر حرف از پیری زده می شود. اولین اعضا از بدن که علائم پیری در ان نشان داده می شود گردن و غبغب است. بحث سر این است که ایا راهکاری برای جوانسازی ان وجود دارد؟پاسخ این سوال کاملا مثبت است. در برخی موارد، چربی صورت بیشتر در زیر چانه جمع می شود و این تجمع چربی اضافی باعث ایجاد همان چیزی می شود که به آن غبغب می گوییم. معمولا جمع شدن چربی در زیر گردن باعث تغییر شکل صورت برخی از افراد می شود. در نتیجه این نوع افراد به دنبال راهکاری برای برطرف کردن ان هستند که این راهکار عمل لیپوماتیک غبغب می باشد. در این مطلب می خواهیم به ان بپردازیم.

لیپوماتیک غبغب چیست؟

امروزه با توجه به زیبایی افراد داشتن غبغب می تواند یک نوع  نارضایتی کامل افراد از این مشکل باشد. زیرا نه تنها ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه نشان دهنده افزایش وزن و افزایش سن است. عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، افزایش سن، افزایش وزن و حتی ژنتیک می توانند باعث ایجاد یک غبغب بزرگ شوند. روش های زیادی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد که امروز با توجه به محبوب ترین روش ها برداشتن غبغب به خصوص در ایران، عمل لیپوماتیک غبغب است.

این عمل معمولا برای از بین بردن این مشکل است تا به صورتی زیبا و شاداب برسند. ولی افرادی که سن انها ما بین 20 الی 50 سال می باشند و پوست انها حالت کشسانی یا الاستیک هستنداز لیپوماتیک صورت و غبغب بهره می برند تا صورت شاداب و جوان به خود هدیه بدهند. این عمل به چه صورت انجام می شود؟ عمل این روش به این صورت انجام می شود که لوله باریکی به نام کانولا از سوراخ کوچکی در زیر چانه وارد پوست می شود با ضربات فیزیکی جراح، چربی خرد و له شده را به طور کامل خارج می کند.

ناحیه زیر چانه و گردن

یکی از معدود نواحی است که تحت تاثیر ورزش و رژیم غذایی قرار نمی گیرد و بنابراین در صورت افزایش چربی در این ناحیه به راحتی می توانید با کمک جراحی به ظاهری زیبا دست پیدا کنید.  پزشکان قسمت مورد نظر را برای وارد کردن کانولا مشخص می کند و معمولا این منطقه در فردی دیگری متفاوت است. بعد از آن پوست با محلول های ضد عفونی کننده تمیز می شود تا خطر باکتری و عفونت کاهش پیدا کند.

این عمل هم مثل هر عمل زیبایی دیگری نیاز به بیهوشی فرد بیمار دارد معمولا با توجه به میل فرد از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می شود. سختی کار پزشک آنجاست که باید روی مقدار چربی تخلیه شده تمرکز کند تا تقارن و تعادل شکل صورت تغییر نکند. در نهایت، یک پانسمان استفاده می شود که با یک چانه بند همراه است تا استحکام و حالت پوست در طول بهبودی حفظ شود.

مراقبتهای بعد از لیپوماتیک غبغب

  • استفاده از کمپرس یخ در قسمت عمل شده پرهیز کنید.
  •  باید از درن ها و بانداژ ها مراقبت ویژه انجام شود.
  •  گردن خود را تا حد امکان کمتر حرکت دهید (مثلاً لباس ها را روی سر خود نکشید یا سر خود را به طور ناگهانی نچرخانید).
  •  در معرض نور خورشید قرار نگیرید
  •  حتما بابد سر خود را بالاتر ار قلب خود نگه دارید.
  •  حتما بعد از عمل از نوشیدنی های الکلی و سیگار پرهیز کنید.
  •  برای کنترل درد یا جلوگیری از عفونت از برخی داروها (مثلاً پماد یا قرص که به احتمال زیاد پزشک برایتان تجویز کرده است) استفاده کنید
  •  بعد از عمل حتما مقدار زیادی اب بخورید و از ویتامین های مانند آهن، ویتامین c برای بهتر شدن استفاده کنید.
  •  بعد از عمل استراحت کافی داشته باشید هرچند ممکن است بعد از عمل نتوانید به درستی بخوابید اما فراموش نکنید که فقدان استراحت و خواب کافی روند درمان را کند می کند.
  •  اگر قبل از عمل از داروی ضد التهاب و آسپرین بهره می برید حتما پزشک معالج را در این زمینه مطلع کنید.

دوره نقاهت لیپوماتیک غبغب

بعد از این عمل شاید دچار کبودی، ناراحتی یا ورم شوید یا شاید پوست شما سفت تر شود. این عارضه بعد از دو هفته به مرور زمان برطرف می شود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بخیه ها و برش هایی که در حین عمل ایجاد شده اند، به طور کامل بهبود پیدا کنند. حتما باید در دوران ریکاوری 3 الی 5 روز از  محل خود مرخصی بگیرید. به مدت 10 روز بعد از عمل از کارهای سنگین یا ورزش های سنگین خودداری کنید. فراموش نکنید اگر مراقب نباشید، فعالیت شدید می تواند تورم بیشتری ایجاد کند یا حتی بخیه ها را باز کند.

بیماران درجات مختلفی از کبودی و تورم در طول روند بهبودی تجربه می کنند که این تورم می‌تواند نامتقارن باشد و گاهی اوقات حالت توده‌ای داشته باشد. رعایت این نکات بعد از عمل بسیار الزامی است. تا دو هفته باید از چانه بند استفاده کنید. در هفته اول حتما به طور مداوم از ان بهره ببرید و بعد از ان فقط شب ها موقع خواب از ان استفاده کنید. در ادامه درباره پوشیدن گن بعد از عمل غبغب بیشتر توضیح می دهیم.

گن بعد از لیپوماتیک غبغب

معمولا بعد از عمل پزشکان به انها توصیه می کنند حتما از چانه بند یا گن بهره ببرند. در واقع پوشیدن گن بعد از لیپوماتیک غبغب بخش مهمی از مرحله بهبودی است. چانه بندها تورم را به حداقل می ‌رسانند و به ترمیم بافت نرم پس از لیپوماتیک کمک می‌کنند، علاوه بر آن به کاهش درد و ناراحتی کمک کرده و نتیجه عمل جراحی زیبایی را بهبود می بخشد.

معمولا از این نوع افراد می خواهند در هفته اول 24 ساعت از این وسیله ها استفاده کنند و البته این توصیه ها ممکن است بر اساس نحوه پاسخ بیمار به مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک اصلاح شوند. اهمیت این وسیله به عوامل های گوناگونی بستگی دارد. معمولا میزان برداشتن چربی از زیر چانه این نوع افراد می باشد. یکی دیگر از مزایای چانه بند می توان به کمتر شدن اسکار ، ورم، خونریزی و کبودی اشاره کرد.

عوارض لیپوماتیک غبغب

این عمل مانند همه عمل های زیبایی بی خطر است ولی عوارض های هم به همراه دارد که عبارتند از :

  • هماتوم (یک حفره خون در زیر پوست)، که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
  •  عدم بهبودی جای زخم یا اسکار
  •  عفونت
  •  آسیب عصبی که می تواند باعث ضعف، بی حسی یا تغییر در احساس پوست شود.
  •  درد یا تورمی که بیشتر از حد انتظار طول بکشد
  •  مشکلات قلبی یا ریه ها
  •  ناهمواری بعد از لیپوماتیک غبغب
  •  بی نظمی و تغییر رنگ پوست
  •  عدم تقارن در صورت
  •  خونریزی یا لخته شدن خون
  •  عوارض ناشی از بیهوشی، مانند حالت تهوع، استفراغ یا مشکل در بیدار شدن از خواب
  •  آسیب به اعصاب، عروق خونی، ماهیچه ها یا اندام های ناحیه فک و گردن
  •  ریزش مو در نزدیکی برش جراحی  به خصوص در آقایان

تورم بعد از عمل

سیار طبیعی است شاید ابن نوع افراد بعد از عمل تا جند روز احساس تورم و کبودی در اطراف چانه و گردن داشته باشند. حقیقت این است که بدن هر کس متفاوت است و بنابراین بیماران مختلف مراحل مختلفی از تورم را پشت سر خواهند گذاشت.

ورم معمولاً به دلیل این که شما را از دیدن نتایج نهایی باز می دارد خسته کننده است، اما بدترین قسمت آن این است که مانع از چسبیدن لایه پوست به لایه های عمیق تر و ایجاد ظاهری بریده و بریده شده می شود. بعد از بهتر شدن این تورم نتایج ان قابل مشاهده است و پوست می تواند سریع تر به عضلان زیرین بچسبد. کارهای که بعد از عمل و برطرف کردن این ورم انجامیدهید عبارتند از :

  • پس از عمل تا حد امکان عمودی بمانید و یا با زاویه ۳۰ درجه بخوابید. حتی می توانید در روز بعد از عمل به پیاده روی بروید.
  • از مصرف غذاهای شور تا حد امکان در دو هفته اول خودداری کنید.
  • به طور مداوم به صورت خود ماساژ دهید.

نحوه ماساژ بعد از عمل

‌یکی از توصیه های که پزشک معالج بعد از عمل به این نوع افراد توصیه می کند این است که قسمت عمل شده را در طول روز 24 ساعت ماساژ دهید. بدون ماساژ دادن بعد از لیپوماتیک، این خطر وجود دارد که ورم و التهاب به فیبروز تبدیل شود و فیبروز به طور دائم باقی بماند. بنابراین بیماران بهتر است ماساژ صورت خود را بعد از جراحی جدی بگیرند تا بهترین و سریع ترین نتایج را به دست آورند. می توانید بعد از گذشت 3 الی 4 روز بعد از عمل قسمت عمل را ماساژ دهید.

برای این کار پوست را کامل جمع کنید آن را با حرکتی آرامش بخش به سمت پایین و به سمت قلب خود نوازش کنید. یکی از روش های بسیار اسان ماساژ، ماساژ دایره ای می باشد. در این نوع ماساژ باید ناحیه ای را که در آن لیپوماتیک انجام شده است را با یک حرکت صاف و دایره ای نوازش کرده و با نوک انگشتان خود دایره های فرضی کوچکی را روی پوست خود بکشید. این کار معمولا تا زمانی که کل قسمت را ماساژ دهید تکرا می شود. می توانید ان را 24 ساعت ادامه دهید.

بیشتر بخوانید : ساکشن غبغب مزایا و عوارض عمل جراحی

ماساژ دیگری که می توانید بعد از لیپوماتیک صورت و غبغب، چانه یا گردن استفاده کنید این است که پوست خود را به آرامی نیشگون بگیرید و پس از شمارش آهسته تا پنج، آن را رها کنید. تا جایی که می توانید پوستتان را به آرامی و با ملایمت بین انگشت شست و یک یا دو انگشت دیگر خود نگه دارید و آن را به آرامی به سمت خارج از بدن خود بکشید و بعد از ان به ارامی و اهسته ان را بشمارید و بعد از ان به ارامی پوست را رها کنید. این کار را باید در قسمت دیگر گردن یا چانه انجام دهید.

معمولا این نوع ماساژ به گردش خون و کمتر شدن واکنش ورم، التهاب کمک زیادی می کند. برای نتایج ماساژ می توانید مدت زمان ان هر روز یک الی دو دقیقه بیشتر کنید یابیشتر تمرین کنید. این کار را معمولا 10 بار یا 24 ساعت انجام دهید. فراموش نکنید که نباید از لمس ناحیه ای که لیپوماتیک در آن انجام شده است  بترسید زیرا ممکن است در ابتدا کمی احساس بی‌حسی یا حتی گزگز داشته باشید، مانند پایی که به خواب رفته است؛ اما این حس به تدریج از بین می ‌رود.

هزینه لیپوماتیک غبغب

هزینه این عمل معمولا به روش ها و انجام ان بستگی دارد. این عمل معمولا نسبت به لیفت گردن سبک تر است و تایم کمتری صرف می کند. فاکتورهایی که روی هزینه های این عمل تاثیر مستقیم دارند عبارتند از:

  •  تجربه و اعتبار جراح
  •  زمان عمل
  •  هزینه تسهیلات و کادر درمان
  •  هزینه دارو و ابزار
  •  هزینه های بیهوشی
  •  هزینه بیمارستان یا کلینیک
مدیر کلینیک هوژین
مدیر کلینیک هوژین
مقالات: 67