کلینیک هوژین

با ما تماس بگیرید : 02166564548  | 09127178064

درد و التهاب پلک چه عللی دارد، چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

درد و التهاب پلک دلایل شایع بسیاری دارد از جمله عفونت، زخمها و مشکلاتی در مورد لنزهای تماسی دارد. برخی از مشکلات خود به خود از بین نمی روند و نیاز به قطره های چشم یا درمان طبی نیست. این نوع التهاب معمولا رده سنین های مختلف را درگیر می کنند. شاید هر دو پلک با هم درگیر شوند یا شاید درد، ورم، التهاب، قرمزی و سایر علائم را داشته باشند. عوامل های که باعث التهاب می شوند عبارتند از :

•  عفونت
  •  آلرژی
  •  ضربه
  •  عوامل داخلی یا خارجی

این مشکل معمولا سلامتی افراد را به خطر می اندازد البته درمان طبی و طبیعی این نوع مشکل را برطرف می کند.

علائم شایع درد و التهاب پلک

شایعترین علائم درد و التهاب پلک عبارتند از:

• ورم
  • قرمزی
  • تحریک
  • التهاب
  • چرک
  • قرمزی

علائمی که مشکلات جدیتر را نشان می‌دهند عبارتند از:

• درد شدید
  • کاهش دید
  • دیدن هاله
  • ترشح چرک یا خون از چشمها
  • قادر نبودن به حرکت چشم
  • قادر نبودن به باز نگه داشتن چشم

بیشتر بخوانید : ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک و درمان آن

احساس وجود چیزی در چشم یا پلک

یکی از اعضای ظریف بدن چشم ها هستند که  علائم ان باید به درستی کنترل شود اگر در مواقع با این درمان های خانگی علائم بهتر نشد باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. منتظر کمک نمانید چون ممکن است بینایی شما برای همیشه تحت تاثیر این مشکل باشد. معمولا این مشکل علت های مختلفی دارد که از خفیف تا شدت ان رده بندی می شود. برخی از این علل ها با درمان های طبیعی برطرف می شوند شاید برخی مواقع درمان به طول انجامد.

ورم ملتحمه

این نوع ورم یا چشم صورتی زمانی اتفاق می افتد که در ان قرینه ملتهب شود. قرنیه لایه شفافی از بافتی است که جلوی چشم را پوشش می‌دهد. دلایل التهاب قرینه عبارتند از :

• عفونتهای باکتریایی و ویروسی
  • آلرژی مثل تب یونجه
  • موادی که چشمها را تحریک می‌کنند همانند صابون، شامپو و بعضی از مواد شیمیایی

علائم ورم ملتحمه عبارتند از:

• چشمان قرمز، خارش دار یا متورم
  • قرمزی داخل و اطراف چشم
  • آبدار بودن چشم یا وجود ترشحات

ورم ملتحمه بر هر دو چشم اثر می‌گذارد و در کودکان شایع است.

درد و التهاب پلک به علت ورم ملتحمه

درمان التهاب پلک

این نوع مشکل بستگی به شدت این علائم دارد. این نوع ورم شاید نیاز به درمان نداشته باشد و خود به خود درمان می شود. در موارد شدیدتر، پزشک قطره چشمی آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیکهای خوراکی برای بیمار مبتلا به عفونت باکتریایی تجویز می‌کند. در مورد افرادی که ورم ملتحمه ناشی از آلرژی دارند، پزشکان داروهای ضد التهاب یا آنتی هیستامین را پیشنهاد می‌دهند. افراد میتلا به این بیماری باید مرتب دستهایشان را بشویند بخصوص در هنگام لمس کردن چشم ها باید دست ها تمیز باشند.

بیشتر بخوانید : درمان افتادگی پلک با ورزش و راه های پیشگری و درمان

گل مژه

این عارضه معمولا عامل تشکیل دهنده ان باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus Aureus) یا همان استاف طلایی است. این نوع باکتری معمولا بر روی بدن و صورت افراد وجود داشته  و معمولاً با مالش چشم توسط دستی که آلوده به این میکرو ارگانیسم هست زمینه ابتلای به این عرصه فراهم خواهد شد. راه های دیگر ابتلا به این باکتری وجود دارد.

گل مژه

شالازیون

این علائم یک غدد مسدود میبومی است که باعث جوش های متورم بر روی پلک ها می شوند شالازیون برخلاف گل مژه کاملا بدون خطر است. البته آنها در صورت رشد می‌توانند دردناک شوند. شالازیون ممکن است موجب ورم کل پلک شده و سبب تاری دید شود.

التهاب پلک بر اثر زخمهای چشم

زخم های که بر اثر صدمات چشم به وجود می آیند همانند بلفاروپلاستی هستند که باعث زخم ها و ورم پلک ها می شوند چشمهای زخمی گاهی اوقات عفونی می‌شوند. علائم عفونت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• بدتر شدن درد یا ورم
  • ورمی که به جای بهتر شدن، بدتر می‌شود
  • گرما یا گر گرفتگی در ناحیه تحت تاثیر

التهاب پلک ناشی از کنتاکت لنز

استفاده نامناسب از این لنز ها باعث  تحریک جشم ها و التهاب  می شوند و البته لنز های کثیف و الوده باعث عفونت و مشکلات چشمی می شود. لنز پاره یا صدمه دیده می‌تواند موجب درد و تحریک شود. ممکن است دچار قرمزی، ورم و، سوزش و درد شوید. با انجام این کارهای ساده می‌توان به پیشگیری از تحریک چشم ناشی از کنتاکت لنز، کمک کرد که عبارتند از:

• کنتاکت لنز را طولانیتر از زمانی که پزشک توصیه کرده است، استفاده نکنید
  • به هنگام همراه داشتن کنتاکت لنز، شنا نکنید
  • نگهداری و تمیز کردن لنز طبق دستورات پزشک یا شرکت سازنده
  • شستن کامل دستها و خشک کردن آنها قبل از تماس کنتاکت لنز
  • استفاده نکردن از لنزهای صدمه دیده

بیشتر بخوانید : مراقبت از چشم و اشتباهات رایج از مراقبت از آن

تبخال چشمی

تبخال چشمی یا کراتیت هرپس، عفونتی ست که ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است همان ویروسی که موجب ایجاد این مشکل می شود البته علائم این مشکل شبیه به ملتحمه است که بعضی مواقع تشخیص این مشکل را سخت می کند این علائم عبارتند از:

• قرمزی و ورم چشم
  • درد یا التهاب داخل و اطراف چشم
  • حساسیت به نور
  • آبریزش یا ترشح چرک از چشم
  • جوش
درد و التهاب پلک به علت تبخال چشمی

التهاب پلک ناشی از سلولیت

این سلول های عقونتی معمولا در لایه عمیق پوست ایجاد می شوند. سلولیت صورت روی چشمها نیز اثر می‌گذارد (سلولیت پره اوربیتال) و همچنین بافت نرم چشمها (سلولیت اربیتال).

سلولیت اربیتال

این نوع سلول ها معمولا بافت های عفونتی هستند که بر روی بافت های اطراف چشم دیده می شوند. این بیماری موجب علائم زیر می‌شود:

• ورم دردناک پلک
  • برجستگی چشمها
  • مشکلات دید
  • مشکلات حرکتی چشم

سلولیت پره اربیتال

این سلول ها معمولا عفونی هستند که بر روی پلک ها و اطراف چشم ایجاد می شود. این مشکل معمولا بخاطر باکتری ها و ویروسها دیده می شوند. این وضعیت اغلب پس از بریدگی یا زخمهای دیگر در نزدیکی چشمها اتفاق می‌افتد. علائم آن شامل ورم، درد و قرمزی است. درمان برای برطرف کردن ان معمولا آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی است.

درمان التهاب پلک ناشی از سلولیت

این سلول ها معمولا در صورت درمان نکردن انها منجر به اختلالات شدید در بینایی می شود. افراد مبتلا به این مشکل باید فورا دنبال درمان باشند. درمان برای سلولیت معمولا شامل آنتی بیوتیکهای خوراکی یا تزریقی است. ممکن است نیاز باشد تا پزشک مایع را از ناحیه عفونی خارج کند.

بیشتر بخوانید : اسکراب صورت یا اکسفولیشن چیست؟

درد و التهاب پلک ناشی از گریه زیاد

معمولا گریه کردن زیاد باعث التهاب و تورم در چشم ها می شود درمان های طبیعی عبارتند از:نمالیدن چشم، شستشوی صورت با آب سرد و استفاده از کمپرس سرد است.

خشکی چشم

این مشکل به این معنی است که تولید اب چشم کمتر از حد معمولی ان است. این حالت به دلایل بسیاری ایجاد می‌شود از جمله آلرژی، عوامل محیطی یا خارجی و بیماریها است و این علائم عبارتند از :

•  التهاب
  •  درد
  •  خارش
  •  سوزش
  •  قرمزی
  •  ورم
خشکی چشم

درمان خشکی چشم و  التهاب پلک

درمان این نوع مشکل شامل

قطره‌های اشک مصنوعی، قطره چشمی، از بین بردن تحریک کننده‌ها، آنتی بیوتیک و پونکتال پلاگ است و البته درمان های خانگی ان شامل: حوله گرم روی پلکهاست. می‌توانید درمانهای خانگی خشکی چشم را به آسانی یاد بگیرید.

استفاده زیاد از کامپیوتر

استفاده بیش از حد از کامپیوتر موجب خشکی و تحریک چشم ها می شود شاید شما مبتلا به درد و خستگی چشم شوید و علائم ان عبارتند از :

•  خشکی
  •  تحریک
  •  درد
  •  تاری دید
  •  قرمزی
  •  دوبینی

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد ان بیش از حد شود و علائم ان تشدید نیافت باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین در صورتی که تاری دید، پوسته پوسته شدن پلک، تب، تهوع، استفراغ، ضربه به چشم یا آسیب دیدگی، مشکلات بینایی یا سایر علائم جدی وجود داشت، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به سابقه بیماری افراد و علائم ان درمان را انجام می دهد. این تستها شاید شامل :

• معاینه اسلیت لامپ
  • توپوگرافی قرنیه