ورم کردن ناگهانی پلک

۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک و درمان آن

ورم کردن ناگهانی پلک و تورم چشم

این مشکل معمولا بعد از عمل نه تنها زیبا نیست بلکه خطر زیادی به همراه دارد الخصوص وقتی که بر روی بینایی افراد تأثیر زیادی دارد. برخی از دلایل های تورم چشم کم خطر هستند اما ظاهراً مشکلات کم‌اهمیت‌تر می‌توانند کاملاً جدی باشند. افرادی که این تورم را دارند بهترین کار درمان با یک اپتومتریست یا متخصص چشم مشورت کنید. اگر فردی قبلا به این مشکل دچار شده است می توانند در خانه خود با روش های درمانی طبیعی ان را برطرف کند.

گل مژه

یک عفونت یا غده در پلک‌ها وجود دارد رایج‌ترین نوع گل‌مژه غده اشکی را آلوده می‌کند و باعث ورم کردن ناگهانی پلک خواهد شد. که در رأس مژه قرار دارد.گل مژه معمولا در داخل پلک ایجاد می شود که این مشكل بخاطر وجود غده چربی می باشد. این غده معمولا با علائم جوش قرمز، خارش خود را نشان می دهد و بعد از چند ساعت تغییر رنگ می دهد. بعضی از آن‌ها سرسفید رنگی دارند. در بیشتر موارد عفونت تنها یک غده اشکی یا چربی را آلوده می‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد. گرم نگه‌داشتن محل آن به درد کمک کند.

این نوع افراد باید تا برطرف کردن این مشکل از محصولات ارایشی و کرم های دور چشم خودداری کنید. نباید این محل را دست بزنید زیرا این کار باعث انتقال عفونت شده و به چشم آسیب می‌زند. معمولا آنتی بیوتیک برای این موارد مناسب است که به این علائم کمک کند که عبارتند از :

• چند گل‌مژه هم‌زمان به وجود آیند
  • گل‌مژه خیلی دردناک باشد
  • علائم بدتر شوند
  • منجر به تب شود
  • بینایی کاملاً از بین برود

این نوع افراد اگر با این علائم گل مژه تشخیص داده شود باید حتما با پزشک متخصص چشم مشورت کنید.

گل‌مژه مزمن

این نوع گل مژه مزمن خیلی شباهت به گل مژه دارد  اما این نوع گل با عفونت همراه نیست. این علائم زمانی رخ می دهد که چربی در پلک دیده و باعث ورم کردن ناگهانی پلک شود. افرادی که یک گل‌مژه مزمن داشته‌اند در معرض ابتلای بیشتر هستند و جوش‌ها اغلب بزرگ‌تر می‌شوند. این نوع گل بسیار دردناک است و به ندرت اتفاق می افتد و به مرور زمان برطرف می شود. گرم کردن ناحیه می‌تواند به از بین رفتن سریع‌تر گل‌مژه مزمن کمک کند.

وقتی که این گل مژه بسیار بزرگ می شود می تواند به بینایی افراد اسیب جدی وارد کند و بسیار خطرناک است. معمولا این نوع گل مژه با گل مژه دیگر متفاوت است و بسیار پیجیده می باشد. اگر تورم پس از چند روز از بین نرفت یا اگر دیگر علائم همچون، تب هم ظاهر شد فرد باید با پزشک متخصص  چشم تماس بگیرد.

بیشتر بخوانید » درمان افتادگی پلک با ورزش و راه های پیشگری و درمان

آلرژی

اگر در این علائم یک چشم خارش و قرمزی بعد از تورم داشته باشد. باید علت آن حساسیت چشمی باشد گردوغبار، گرده گیاهان و دیگر آلرژی‌های معمول می‌توانند باعث آزار چشم شوند. باعث آلرژی چشمی می باشد. این نوع علائم بسیار دردناک و ازار دهنده است. خودداری از آلرژی‌های شناخته‌شده بهترین نوع درمان هست، اما برخی افراد با مصرف آنتی‌هیستامین‌ها درد را کاهش می‌دهند. مانند سرچسب و وجود قطره های چشم از خارش و خشکی چشم پیشگیری می کند. البته اگر هر گونه علائمی باقی بماند بعد از ان باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک ممکن است آزمایش آلرژی تجویز کند یا درمان خاصی را پیشنهاد دهد.

خستگی

معمولا خستگی و کوفتگی باعث ورم کردن ناگهانی پلک می شود. نگه داشتن اب در درون چشم ها در هنگام شب باعث اسیب جدی می شود. این مورد می‌تواند باعث متورم شدن چشم‌ها در صبح شود. به‌خصوص اگر فرد خوب نخوابیده باشد. قرار دادن یک کمپرس یخ هنگامی که سر را بر روی بالش بالا نگه داشتيد شاید این کمک زیادی به این مشکل کند. نوشیدن یک لیوان آب ممکن است به کاهش تجمع مایع و تورم کمک کند.

گریه کردن

گریه کردن معمولا سبب پارگی عروق خونی کوچک چشم و پلک می شود الخصوص اگر گریه کردن شما بسیار طولانی باشد. اگر بعد از گریه کردن ورم کردن ناگهانی پلک ایجاد و به منظور  تجمع مایع می باشد. موجب بیشتر شدن فشار خون بالا در این نقطه اطراف چشم ها می باشد. استراحت، خنک نگه‌داشتن، بالا گرفتن سر و نوشیدن آب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

آرایش و محصولات نگه‌دارنده پوست که باعث ورم کردن ناگهانی پلک میشود.

هنگامی که این محصولات ارایشی وارد چشم افراد می شود باعث اسیب جدی به بافت های اطراف چشم می شود و این اسیب باعث قرمزی و درد شود. واکنش‌های آلرژیک به این موارد هم می‌تواند منجر به تورم پلک شود. اگر افراد سوزش و تورم چشم را تجربه کرده‌اند باید از قطره‌های اشکی استفاده کنند که در داروخانه‌ها موجود هست. این کار برای تسکین ناراحتی بسیار خوب است. اگر این مشکل با سوزش همراه باشد باید با یک متخصص مشورت کنید. ازمحصولاتی مانند قطره‌های سفیدکننده چشم یا هر گونه محصولی که برای کمتر شدن درد کمک می کند پرهیز کنید. این محصولات می‌توانند سبب واکنش‌های شیمیایی شدیدی با لوازم‌آرایشی و محصولات نگه‌دارنده پوست شوند.

بیشتر بخوانید » عوارض عمل بلفاروپلاستی و کوچک شدن چشم بعد از عمل

ورم کردن ناگهانی پلک و آماس چشم

این نوع اماس یک عفونت شدید به حساب می اید که در عمق بافت پلک ها ایجاد می شود و خیلی سریع به فرد دیگر انتقال می یابد و بسیار دردناک است. حتی یک برش خیلی کوچک می‌تواند برای ورود باکتری‌ها کافی باشد و باعث ایجاد آماس چشمی شود. اگر پلک در اثر درد شدید قرمز شود یا تورم داشته باشد باید اقدامات لازم را برای درمان ان انجام دهید. آماس یک نوع بسیار جدی تورم است که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. براساس شدت عفونت می توانید از آنتی بیوتیک بهره ببرید.

بیماری Graves

این نوع بیماری یک نوع اختلال اندوکریناست که کمک به ایجاد غده و تیروئید پر کار می کند. این وضعیت می‌تواند باعث شود که تیروئید اشتباهاً سلول‌ها را برای مبارزه با عفونتی در چشم که وجود ندارد بفرستد. انتی بادی ها معمولا باعث تورم و التهاب در چشم ها می شوند. گروهی از درمان‌ها برای بیماری Graves در دسترس است، مثل جراحی تیروئید و داروهای مختلف استفاده می شود.

هرپس چشمی

یک نوع عفونت است که در دورن یا اطراف چشم ایجاد می شود و معمولا در هر سنی اتفاق می افتد اغلب در کودکان دیده می‌شود. هرپس چشمی می‌تواند شبیه چشم صورتی باشد اما همیشه زخم‌های شدید ایجاد نمی‌کند. برای تشخیص ان باید به یک چشم پزشک متخصص مراجعه کنید تا عکس برداری را انجام دهد و از این نوع ویروش اطمینان کامل داشته باشید. این نوع ویروس در بدن باقی می ماند و درمان برای ان وجود ندارد و داروهای ضدویروسی می‌تواند علائم را کنترل کند.

بلفریت

برخی از افراد باکتری های بسیار زیادی درون پلک و اطراف چشم ها دارند. این باکتری تبدیل به حالتی می شوند که این حالت بافرت نام دارد. این نوع افرادی که مبتلا به این باکتری می شوند دارای  پلک های چرب و اجسام شوره مانندی در اطراف پلک‌هایشان هستند. برخی از افراد با وجود این باکتری پلک های متورم و بسیار دردناکی دارند. بلفریت وضعیت مزمنی است که درمانی ندارد. در عوض علائمی دارد که ظاهرشده و از بین می‌روند. پاک کردن هر محصولات ارایشی بر روی پلک کمک زیادی به بهبود این مشکل می کند.

یک متخصص چشم یا اپتومتریست ممکن است نوعی از آنتی‌بیوتیک را تجویز کنند. این علائم معمولا بعضی مواقع به عفونت شدید منجر می شود. اگر این علائم از نوع بسیار شدید باشد یا اگر درد خیلی زیاد باشد باید بعد از ان به یک متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

بسته شدن مجرای اشک

اگر در این کار مجرای اشک کاملا بسته شود و به طور کامل نمی توان از چشم ها اشک خارج شود، باعث ایجاد درد و قرمزی در ناحیه پلک می‌شود. برخی از افراد مبتلابه گرفتگی مجرای اشک در هنگام بیداری دچار خشکی و سفتی پلک‌ها می‌شوند. معمولا به کودکان و نوزادان با تشخیص این بیماری اسیب جدی وارد می شود این علائم ها با مرور زمان بعد از یک سال برطرف می شود. در برخی از مواقع بسته شدن مجرای اشک بسیار زجر اور است اما جای نگرانی نیست چون بدون خطر است.

گرم نگه‌داشتن می‌تواند به کاهش تورم و باز شدن مجرا کمک کند. ماساژ دادن خیلی آرام می‌تواند به کاهش فشار کمک کند.  این مشکل شاید بعضی مواقع الوده به نظر برسد. اگر پلک دچار درد یا تب شده باشد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. شاید این نوع عفونت نیازبه آنتی بیوتیک داشته باشد. در صورت برطرف نشدن گرفتگی پزشک ممکن است از روش‌های جراحی استفاده کند.

ورم ملتحمه

این نوع علائم یک عفونت چشمی می باشد که در قسمت ملتحمه چشم ایجاد می شود. این قسمت دارای بافت نازک و پاک می باشد که پلک و کره چشم را کاملا می پوشاند. این نوع افراد مبتلابه این عارضه معمولاً کره چشم صورتی یا قرمز دارند و ممکن است درد، خارش و تورم پلک هم داشته باشند.

یکی از رایج ترین این علائم نوع عفونت ویروسی است که در عرض 7 الی 10 روز برطرف می شود. معمولا عفوت باکتری هم موجب ایجاد تورم می شود و به‌ندرت آلرژی‌ها یا محرک‌هایی مثل عطرها می‌توانند برای چشم مشکل ایجاد کنند. معمولا گرم نگه داشتن به ارام شدن درد کمک زیادی می کند و برخی از افراد باید به موارد زیر توجه کنند که عبارتند از :

•  دست‌های خود را مرتب بشورید تا از انتقال عفونت‌ها جلوگیری کنید.
  •  چشم را تمیز و بدون مواد آرایشی نگه‌دارند.
  •  از مالیدن با لمس کردن چشم خودداری کنید.

اگر این علائم به مرور زمان بیشتر شد یا  رنگ چشم ها بعد از مدتی برطرف نشود می توانید  از آنتی بیوتیک بهره ببرید.