کلینیک هوژین

با ما تماس بگیرید : 02166564548  | 09127178064

درمان افتادگی پلک با ورزش و راه های پیشگری و درمان

پلک ها برای محافظت در برابر اجسام خارجی و فشار بیش از حد به چشم‌ها وجود دارد. حتی زمانی که چشم ها خیس می شود پلک ها مرطوب می شوند. و معمولا عضله های پلک به حرکات باز و بسته کمک زیادی می کند. باعث ضعیف شدن پوست در این قسمت می شود. افتادگی پلک حتی در موارد شدیدتر، مشکلات بینایی و زیبایی را هم به همراه دارد. ورزش افتادگی پلک از چند سری حرکات برای تقویت عضلات تشکیل که می‌تواند از افتادگی پلک جلوگیری کند. یا آن ها را کمتر نشان می دهد. اگر می خواهد حرکات ورزشی برای درمان افتادگی پلک بدانید در این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل افتادگی پلک چیست؟

علت افتادگی پلک یا مادرزادی یا ژنتیکی خواهد بود. اما یکی از دلایل دیگر مهم این مشکل با افزایش سن این ایجاد می شود. با افزایش سن عضلات، تاندون‌ها و پوست حجیم کاملا از بین و آویزان می شود. این دلایل افتادگی پلک عبارتند از :

  • بیماری‌های عصبی یا فلج کننده
  • آسیب رسیدن به چشم
  • دیابت
  • سکته

بیشتر بخوانید » عوارض عمل بلفاروپلاستی و کوچک شدن چشم بعد از عمل

درمان افتادگی پلک با ورزش چگونه است؟

معمولا این مشکل به علت پتوز ایجاد و هیچ گونه ورزش یا کارهایی برای حل این مشکل وجود ندارد. پتوز شایعترین علت افتادگی پلک غیرمعمول یک یا هر دو چشم است.تلاش برای بهبود عضلات پلک باعث بهبود پتوز نمی‌شود و حتی می‌تواند وضعیت را بدتر کند. دلایل های که باعث می شوند این مشکل پیدا شود عبارتند از :کم خوابی، بالا رفتن سن و … با کمک ورزش می توان بهتر کرد. اگر تصور می کنید که حال چشم هایتان خسته و بی رمق شده است می توانید از ورزش  برای افتادگی پلک بهره ببرید. از جمله حرکات ورزشی افتادگی پلک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلک زدن

برای منقرض کردن عضلات پلک به سرعت پلک خود را تکان دهید و بعد انجام دادن ان پلک خود را ارام حرکت دهید و با قدرت این حرکت را انجام دهید. حال تا جایی که قدرت دارید، به عضله‌های پلک‌هایتان فشار وارد کنید.

گرم کردن چشم ها

معمولا گرم کردن پلک و ماساژ دادن و تمیز کردن به گردش خون و پاسخ های عصبی را بیشتر می کند. این کار با نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتری عضلات، آن‌ها را برای انجام ورزش افتادگی پلک آماده می‌کنند.

تحریک عضله های چشم

تحریک مستقیم می‌تواند از طریق حرکت متمرکز چشم یا با استفاده از یک دستگاه تحریک کننده مانند مسواک برقی، به کاهش افتادگی پلک کمک کند. فشار مکانیکی مسواک باعث ایجاد واکنش‌هایی در عضلات پلک می‌شود. هر روز چند دقیقه به تحریک عضلات چشم بپردازید.

تمرین مقاومتی چشم

با تحقیقاتی که از طریق مؤسسه ملی انجام ورزش های مخصوص افتادگی پلک می تواند به کاهش بهبود این مشکل کمک زیادی کند. برای این کار انگشتانتان را در زیر ابرو قرار دهید و ان را بالا ببرید و ان را چند ثانیه نگه دارید. تلاش برای پایین اوردن ابرو ها ضروری است.  در این حالت عضلات پلک به‌کار گرفته شده و مقاومتی مشابه وزنه‌برداری ایجاد می‌شود. چشمک زدن‌های سریع و محکم و چرخاندن چشم هم به تقویت عضلات پلک کمک می‌کند.

تمرین برای لیفت ابرو

انگشتتان را زیر ابرو قرار دهید و ان را به سمت بالا بکشید. حتی می‌توانید این کار را با فشار بیشتری انجام دهید تا عضلات پلک‌هایتان بیشتر کش بیاید. در همین حال سعی کنید با کمک عضلات چشم، آن‌ها را ببندید. بعد از چند ثانیه دستتان را بردارید و بعد ان را تکرار کنید. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید این حرکت را روزانه سه ست و در هر بار ۱۰ مرتبه آن را تکرار کنید.

درمان افتادگی پلک با ورزش با کشش پلک

این حرکت معمولا کمک به عضلات پلک و  کمک به کمتر شدن چین و چروک های اطراف چشم می کند. برای این کار روی زمین بشنید و چشماتون را ببندید. پلک‌ها را رها کنید و با استفاده از انگشت‌های اشاره ی خود ابروهایتان را بالا ببرید. همان‌طور که ابروها را بالا می‌برید، سعی کنید چشم‌ها را هم بسته نگه دارید. هر روز باید به مدت 10 بار  و هر بار 10 ثانیه نگه دارید.

بیشتر بخوانید » گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی؛ عوارض و راههای درمان

تراتاکا یا یوگای چشم

این نوع ورزش برای چشم و بهتر شدن بینایی افراد مؤثر است. اما از آنجا که حرکت چشم با حرکت پلک مرتبط است، پس این حرکت می‌تواند ورزش افتادگی پلک هم باشد. در کنار شیئ بشینید تا زمانی که اشک در چشمهایتان جمع می شود به ان خیره شوید. این روش معمولا چند حرکت از یوگا است که برای سلامتی چشم ها مناسب است. یکی از این تمرینات Bahiranga نام دارد و شامل چهار مرحله زیر است که عبارتند از :

  • در حالت مدیتیشن محکم روی صندلی یا زمین بشینید و سر خود را کاملا صاف و به سمت پایین حرکت دهید.
  • چشم ها را باز بگذارید و به یک نقطه مستقیم خیره شوید.
  • بدون اینکه سر خود را حرکت دهید، چشمان خود را به آرامی به سمت شانه راست خود حرکت و چند ثانیه بدون چشمک زدن در این حالت بمانید.
  • نگاه ها را به ناحیه مرکزی حرکت دهید و این حرکت را روی سمت چپ هم تکرار کنید.

پوشاندن چشم

معمولا در این کار اگر یکی از چشم ها دچار هر گونه مشکلی شود از یکی دیگر از چشم ها استفاده می شود. برای بهتر شدن ضعیفی چشم و تقویت آن باید حتما چشم ها را بپوشانید این حرکت کمک به عضلات ضعیف چشم ها و تقویت انها می کند. برای رفع افتادگی پلک با این روش معمولا برای کودکان سه تا پنج سال هم استفاده می کنند. در گذشته متخصصان پیشنهاد اینکه که حداقل ۶ ساعت در روز باید چشم سالم پوشانده شود. اما کودکان برای این روش معمولا باید دو ساعت در روز این کار را انجام دهند.

چقدر زمان می‌برد تا افتادگی پلک با ورزش بهبود یابد؟

این نوع مشکل معمولا در اثری ضعیف شدن عضلات پلک اتفاق می افتد. محققان معتقدند که استفاده بیشتر از هر عضله می‌تواند منجر به قوی‌تر شدن آن شود، با این حال هیچ مطالعه علمی برای تعیین میزان مؤثر بودن این حرکات انجام نشده است. اگر می‌خواهید تاثیرات ورزش روی افتادگی پلک را مشاهده کنید، باید تمرینات را به طور منظم انجام دهید و عضلات پلک و چشم را به طور کامل درگیر کنید. اگر می خواهید نتایج بهتری از ورزش افتادگی پلک داشته باشید بهتر است حداقل 6 روز در هفته و هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه این حرکت ها را پشت سر هم تکرار کنید.

آیا همیشه ورزش برای درمان افتادگی پلک جوابگو است؟

معمولا میزان افتادگی پلک در هر کدام از انها متفاوت است. حرکات ورزشی افتادگی پلک بیشتر برای جلوگیری از افتادگی پلک‌ها و درموارد خفیف‌تر کاربرد دارد یا برخی از این حرکات ورزشی شاید این مشکل را بیشتر کند. قبل از شروع از یک پزشک متخصص چشم مشورت بگیرید. اگر این مشکل با ورزش برطرف نشود می توانید با روش های دیگر این مشکل را از بین ببرید که عبارتند از :

عینک مخصوص افتادگی پلک

در مواردی که افتادگی پلک بسیار شدید است و بینایی را مختل می‌کند، می‌توانید با استفاده از عینک مخصوص پلک‌ها را بالا نگه دارید.

قطره چشم

قطره‌های چشم با انقباض سریع پلک‌ها می‌تواند باعث بهتر شدن این مشکل شود.

بلفاروپلاستی

این روش معمولا یک عمل مشهور که با برداشتن پوست‌های اضافی پلک، زیبایی را چند برابر می کند.

مدیر کلینیک هوژین
مدیر کلینیک هوژین
مقالات: 67