ورم چشم بعد از جراحی پلک یا بلفارولاستی

ورم چشم بعد از جراحی پلک یا بلفارولاستی و از بین بردن تورم

یکی از عارضه های عمل بلفاروپلاستی ورم چشم یا پلک که امری کاملا طبیعی است. این عارضه معمولا بعد از عمل پلک نمایان می شود و بعد از گذشت چند روز از عمل برطرف می شود. این نوع ورم پلک نشانگر عارضه های خطرناک و جدی نیست و در پاسخ طبیعی بدن به برش پوست در طی جراحی ایجاد میگردد؛ از همین رو با مشاهده ورم بعد از عمل پلک نباید استرس گرفت و تنها کافیست تا چند روز صبر کرد تا این ورم و برجستگی پلک بصورت خودبخود شروع به کوچک شدن و در نهایت از بین رفتن کند. در این مطلب می خواهیم ورم چشم بعد از جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی برای شما را بیان کنیم. حتما در صورت بروز هر گونه مشکلی با پزشک متخصص درمیان بگذارید.

ورم پلک بعد از عمل بلفاروپلاستی

این نوع عمل معمولا یک عمل تهاجمی است که در طی آن لازم است تا بخشی از بافت پوست و بافتهای زیرین آن برش خورده و جابجا شوند. این نوع عمل معمولا در پلک های بالا و پایین انجام می شود و به پزشک این امکان را می دهد که به چربی ها ی اضافه در زیر پوست یا بافت ها دسترسي پیدا کند قسمتی از ان را برش دهد و این قسمت را سفت تر نماید. برش ایجاد شده در طی جراحی منجر میشود تا بدن پیام هایی را تولید کند که منجر به جذب مایعات بدن و سلولهای سفید خون به محل برش شوند.

معمولا پاسخ طبیعی بدن با این هدف انجام می شود که در مقابل عوامل های عفونی بدن محافظت شود و زخم های بعد از عمل سریع تر بهبود یابد. تجمع مایعات و گلبول های سفید خون منجر به ایجاد ورم پلک و نیز کبودی آن میشود. با توجه به توضحات بیان شده تا پس از بهبودی زخم پلک ها به کمتر شدن ورم نیز کمک می کند  تا ورم پلک به طور کامل برطرف شود.

معمولا ورم پلک بعد از جراحی بلافاصله اتفاق می افتد و تا روزهای بعد افزایش می یابد. ورم پلک معمولا در روزهای دوم تا چهارم به حد خود می رسد و پس از روز دوم تا چهارم به تدریج ورم  کاهش می یابد. ممکن است که پس از این مدت هنوز بخش هایی از پلک دارای ورم باقی بماند معمولا این ورم عارضه جزئی بوده و تأثیر بدی بر روی زندگی افراد ندارد.

بیتشر بخوانید : ترمیم کننده جای زخم جراحی پلک یا بلفاروپلاستی

از بین بردن ورم چشم بعد از جراحی پلک

ورم پلک معمولا پاسخ طبیعی بدن خود فرد است که جای نگرانی نیست و خود به خود برطرف می شود. با این حال روشهایی وجود دارند که میتوانند منجر به تسریع فرایند از بین رفتن ورم بعد از عمل پلک شوند. از جمله این روشها میتوان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از :

  •  نگه داشتن سر در هنگام خواب برای این کار میتوان دو تا سه بالش اضافه در زیر سر قرار داد.
  •  دوری از سیگار و سایر مواد دخانیات به مدت حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از جراحی
  •  دوری از فعالیت شدید، ورزش کردن و انجام فعالیت های روزمره‌ی دشوار
  •  دوری از مواد آرایشی و بهداشتی تا زمانی که پزشک مجوز استفاده مجدد ندهد
  •  محافظت از چشم: لازم است تا افراد در معرض نور آفتاب قرار نگیرند و یا در صورتی که در فضای باز قرار میگیرند از عینک آفتابی استاندارد و تیره که دارای عدسی بزرگی است استفاده کنند تا تابش آفتاب منجر به آسیب پلک نشود.
  •  استفاده از قطره چشمی برای جلوگیری از خشکی چشم
  •  داشتن خواب کافی به مدت زمان حداقل هشت ساعت در شب همراه با چرت نیمروزی
  •  استفاده از کمپرس آب سرد بدون اینکه زخم ها خیس شوند.

ماساژ چشم بعد از عمل پلک

توجه کنید تا یک هفته بعد از عمل می توانید چشم ها را به آرامی ماساژ دهید. این ماساژ منجر به بهبود وضعیت خونرسانی شده و ناهمواری های بافتی را مرتفع میکند و میتواند منجر به ایجاد ساختاری صاف و یکنواخت در محل جراحی شود. برای ماساژ چشم بعد از عمل پلک میتوان از لوسیون هایی که برای ماساژ به کار گرفته میشود استفاده نمود. برای ماساژ دادن پلک پایین حتما باید در جهت بالا به سمت پایین ماساژ داد هدف این ماساژ  بالا کشیدن گوشت بیرونی پلک است. به این نکته توجه کنید ماساژ  دادن پلک بعد ازبرداشتن بخیه ها امکان پذیر است این کار باید با احتیاط و با نوک نرم انگشتتان انجام شود.

بیشتر بخوانید : عوارض بلفاروپلاستی ناموفق چگونه به وجود می آید؟

علت کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

یکی از عارضه این عمل کوچک شدن چشم ها بعد از بلفاروپلاستی است که در برخی از افراد نمایان می شود که این عارضه شاید در اثر ورم پلک ها اتفاق بیفتد. این عارضه خطرناک و جدی نیست و امری کاملا طبیعی است.

  • از دلایل کوچک شدن چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی میتوان موارد زیر را نام برد
  •  سخت شدن پشت پلک همراه با احساس درد
  •  خطای پزشکی و برداشتن نامناسب چربی
  •  این عوامل با گذشت زمان رفع میشوند و معمولا کوچک شدگی چشم بصورت خودبخودی رفع میگردد.
  •  زخم ها و اسکار داخل چشم
  •  ورم بیش از حد چشم

اقدامات لازم برای کاهش ورم چشم بعد از جراحی پلک

  • تغذیه مناسب داشته باشید.
  • سر خود را بالا نگه دارید
  • از کمپرس آب سرد بهره ببرید
  • از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : ساکشن غبغب مزایا و عوارض عمل جراحی

ورم بعد از عمل بلفاروپلاستی

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی با برش و تنظیم مجدد بافت ها انجام می شود، این فرآیند التهابی ایجاد می کند که باعث تجمع مایع، ورم، قرمزی، درد خفیف و ناراحتی می شود. بافت های اطراف چشم بسیار ظریف و پوست آن بسیار نازک است. از آنجایی که پوست قدرت کمی دارد. مایع انباشتی پوست پلک را متسع و ظاهری پفی به آن می دهد.

ورم چشم بعد از جراحی پلک تا چه مدت باقی می ماند؟

بلافاصله پس از جراحی ورم به اوج خود می رسد. پوست پلک بالا و پایین حساس و پف می کند. دوران بهبودی حدود یک هفته طول می کشد. چهره شما در عرض چند هفته کاملاً طبیعی به نظر می رسد. اما مراقبت صحیح از ابتدا و اجتناب از رفتارهای اشتباه پس از جراحی پلک تاثیر زیادی بر زمان بهبودی شما خواهد داشت. به جراح پلاستیک خود برای بهبود سریع با نتایج عالی اعتماد کنید.

مدیر کلینیک هوژین
مدیر کلینیک هوژین
مقالات: 67

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *