کلینیک هوژین

با ما تماس بگیرید : 02166564548  | 09127178064

مراقبت از چشم و اشتباهات رایج از مراقبت از آن

چشم ها اعضای مهم بدن است که از صبح تا شب از انها استفاده می کنید ایا شما در طول روز به نحوه احسن از ان مراقبت می کنید؟ ما با دیبا چادری که یک عینک ساز و لنز ساز در شهر نیویورک می‌باشد، در مورد بزرگترین گاف بیماران وی زمانی که برای مراقبت از لنز و عینک از بلوز بچه‌های خود استفاده می‌کردند، صحبت کردیم. در اینجا چیزی قابل اطمینان وجود ندارد که بینایی شما را برای سال های طولانی  زندگی حفظ کند.

در هنگام خواب لنز تماسی را خارج کنید

 دو گروه متفاوت برای لنز تماسی در شب مورد تأیید fda می باشند. اما چادری در این زمینه می‌گوید که حتی برای آنها هم استفاده از لنز تماسی مخاطره آمیز می‌باشد. اما تحقیقات در آکادمی چشم پزشکی آمریکا که خطر ابتلا به زخم قرنیه ۱۰ تا ۱۵ برابر در افرادی که سایش طولانی لنز تماسی دارند. بیشتر از افرادی که فقط در طول روز لنز تماسی استفاده می‌کنند. نباید در هنگام خواب از هر نوع لنز تماسی بهره ببرید چون از نظر پزشکان  موجب محروم کردن قرینه خود از اکسیژن می شود.

این راهکار کمک به تقویت و رشد باکتری ها می کند. برای خواب پزشکان به این نوع افراد می گویند که خوابیدن بسیار خوب است. ولی باید اطمینان حاصل کنید که بیشتر از حد نخوابید. اگر شما برای چک کردن این که لنزها هنوز حرکت می‌کنند بیدار شدید. و چشمان شما خشک شده بود. سعی نکنید آنها را از عملکرد صحیح خارج کنید. در واقع شما لایه بالایی قرنیه خود را تکان دهید. باید به مدت 20 الی 30 دقیقه تحمل و بعد از بیرون کشیدن لنز مصنوعی ان را با اب روان یا اشک مصنوعی کاملا بشویید.  بعد از ان در طول روز حتما از عینک بهره ببرید.

 لمس و مالش و مراقبت از چشم

 ایا شما امروزه از لنز تماسی بهره می برید یا نه،یا آیا شما خواهان لنز برای مشکلات غیر ضروری و مالش چشم هستید. بعضی مواقع چشم های شما خارش شدید دارد و شما ان را مالش می‌دهید اما بهتر است در این مواقع پلک را ببندید و فقط بیرون ان را مالش دهید.

معمولا مالش اگر زیاد از حد باشد باعث التهاب و رگ‌های خونی را پاره می کند. چشم شما توسط بافت غشایی مخاطی مرطوب محافظت می‌شود که به راحتی می‌تواند کثیفی و میکروب‌ها را جمع آوری کند، به طوری که یک محل عالی برای رشد باکتری‌ها می‌باشد. اگر بعد از دست زدن چشم خود را مالش دهید شما به چشم هایتان میکروب انتقال دادید و در اثر ان به یک سرما خوردگی مبتلا می شوید.

بیشتر بخوانید » ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک و درمان آن

انجام ندادن معاینه سالیانه برای مراقبت از چشم

 پزشکان می گویند که برخی از افراد که برای معاینه چشم مراجعه می کنند. برخی دوازده سال معاینه انجام نداده اند. و اخرین معاینه که برای چشمهایشان نمره انها 20/20 بوده است. پزشکان در این باره می‌گویند اغلب مهمترین دلیل برای مراجعه به چشم پزشک لزوماً تغییر در بینایی نمی‌باشد. این کار که معاینه ی سالیانه چشم ها نام دارد برای سلامتی چشم ها مهم است. هیچ گیرنده ی دردی پشت چشم وجود ندارد، بنابراین اگر یک رگ خونی پاره و یا یک تومور در پشت چشم وجود داشته باشد شاید شما از ان کاملا بی خبر باشید تا دچار اختلالات بینایی و اتفاقات بدتر نشوید متوجه نمی شوید.

 خیره شدن به دستگاه‌ها در تمام طول روز (و شب)

 برخی از این پزشکان امروز به این باورند که از صحفه نمایش های الکترونیک مانند مانیتور رایانه، تبلت ها، و گوشی‌های هوشمند که نور آبی منتشر می‌کنند، می‌توانند همانند نور فرابنفش خورشید (UV) خطرناک باشند. ولی پزشکان می گویند که  تمرکز برروی ساعت ها در اخر باعث فشار بر چشم و ایجاد  سر درد در این نوع افراد می شود.

به چیز های فکر می کنند که در زمان استراحت به کامپیوتر خود استراحت نمی دهید چه کاری می‌توان برای چشمان شما انجام داد. در عوض می‌توان  از قانون ۲۰-۲۰ پیروی کرد، برای هر ۲۰ دقیقه که به مانیتور نگاه می‌کنید،۲۰ ثانیه به چشم خود استراحت بدهید و دور دست‌ها را تماشا کنید و روی چیزهای دیگر تمرکز کنید و به طور مداوم چشمک بزنید.

اضافه کردن خط چشم به چشمان شما

 بعضی مواقع در گریم هنزمندان خط چشم ها معمولا بالای مژه ها قرار گرفته است. که برخی از پزشکان ان را خطرناک اعلام کرده اند. پزشکان می گویند هنگامی که می خواهید خط چشم را در داخل چشم بکشید در واقع شما در حال مخلوط کردن آن با اشک خود می‌باشید.

ذرات محصولات اراشی در چشم شما به معنای تولید میکروب که باعث عفونت چشم ها می شوند. البته خط چشم کشیدن هم خطرناک است. از آنجا که نوک اپلیکاتور داخل یک لوله قرار می‌گیرد می‌تواند حامل باکتری  باشد. مداد های نرم که در حال فرسوده شدن است نوک جدید  جایگزین ان می شود و امن تر می باشد. ولی در کل پزشکان می گویند تا حد امکان ان را خارج از چشم تان و بیشتر مراقبت از چشم  ها را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید » گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی؛ عوارض و راههای درمان

با آرایش خوابیدن

 معمولا مالش چشم با ارایش قبل از پاکسازی، لکه های ریمل مژه و ابروها ی شما  با تماس مواد آرایشی با چشمان شما، باعث انسداد غدد بینایی، تحریک پوست، جوش و حتی درد مژه‌ها شود. و همچنین باعث ورم  اطراف پلک‌ها می‌شود. اگر هنگام خوابیدن با ارایش بخوایید و به انها دست بزنید وارد قرنیه چشم ها می شوند و باعث التهاب شدید در چشم ها می شوند.

استفاده از محلول‌های لنز و یا قطره‌های با تاریخ مصرف منقضی شده

 ایا این کار کاملا درست است که هیچ مشکلی در استفاده از یک بطری حاوی محلول لنز که تاریخ انقضاء آن کمی گذشته است، وجود ندارد؟ معمولا این کار کاملا امکان پذیر است و از نظر پزشکان این محصولات خاصیت پاک کنندگی دارد و این باکتری های موجود در داخل لنز از بین می رود و باید اطمینان حاصل کنید که این مراحل شما کاملا درست است. قرار دادن لنز در محلول استریل در طول زمان می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.

اما باید توجه در دقیق شدن تاریخ انقضاء، اشک مصنوعی و نسخه‌های قطره چشم کنید. اگر نتوانید لنز های تماسی را بشویید می توانید ان را در داخل محلول غیر استریل دیگر مانند شیر و آب مقطر قرار دهید چون هر دوی آنها حاوی کراتین آکانتامبا می‌باشند که یک ترکیب مقاوم در برابر عفونت قرنیه می‌باشد.

مراقبت از چشم با استفاده از قطره‌ها از قرمزی چشمان خود بکاهید

 به گفته پزشکان نگرانی انها از ور رفتن بیش از حد با قطره‌های کاهش قرمزی چشم می‌باشد. شما انواع قطره های چشم را در انواع داروخانه ها خریداری می کنید. که سبب کوچک تر شدن رگ های خونی می شوند و چشم ها به طور کاملا موقت کمتر قرمز می شوند. اما این قطره‌ها حاوی مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی دیگر می‌باشند که می‌تواند در دراز مدت مشکلات بدتری را برای چشمان شما به وجود آورند. و این موضوع فقط قبل از تجربه کردن یک اثر برگشتی اهمیت دارد.

اگر چشم های شما بعد از لنز تحرک و بیش از حد قرمز می شوند. بسیار مهم و باید به پزشک معالج خود مراجعه تا مشکل شما را برطرف کند. پزشکان می‌توانند یک محصول خیلی قوی (مانند یک قطره‌ی اشک مصنوعی مرطوب کننده) و یا یک روش درمانی دیگر را به شما پیشنهاد کند.

نپوشیدن عینک آفتابی در طول سال

عینک آفتابی فقط باید برای افتاب یا برای مد از ان استفاده نمی کنند. حتی در زمستان نیز مهم‌تر است. زیرا برف نور آفتاب را به چشمان شما منعکس می‌کند. نبودن محافظ برای چشم ها و نور فرابنفش خورشید (UV) می‌تواند باعث زخم قرنیه، سرطان پوست پلک‌های چشمی و ایجاد لکه‌ها روی سفیدی چشمان شما شود. باید اطمینان حاصل شود که عینک در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند. و باید در مقابل آفتاب حتما از ان بهره ببرید..

مدیر کلینیک هوژین
مدیر کلینیک هوژین
مقالات: 67