کلینیک هوژین

با ما تماس بگیرید : 02166564548  | 09127178064

تبخال چشم چیست و چگونه به وجود می آید؟

شاید برای برخی از افراد هم جالب باشد که چشم ها هم تبخال می زنند. این مشکل معمولا در کشور امریکا تبخال چشم  یکی از شایع ترین بیماری ها است که اگر این نوع افراد مبتلا شوند دچار کور شدن چشم ها می شوند. متاسفانه همه افراد در معرض این بیماری هستند، به همین دلیل پیشنهاد می کنم این مطلب را حتما بخوانید تا با این بیماری چشمی بیشتر آشنا شوید.

تبخال چشم میزند ؟

معمولا عفونت ویروسی هستند و زمانیکه فرد در هوایی الوده قرار بگیرید به  تبخال چشم ها مبتلا می شوند. این بیماری به صورت زخم روی پلک یا سطح چشم ظاهر شده و تورم و التهاب قرنیه را به دنبال دارد. معمولا یک نوع ویروس تبخال به نام هرپس سیمپلکس وجود دارد. البته تبخال نوع یک همه افراد تقریبا به ان آشنایی کامل دارند و در بخشی از ناحیه ی صورت ایجاد می شود. معمولا این نوع از تبخال از طریق تماس با فردی که این ویروس را دارد انتقال می یابد.

ولی تبخال ویروسی نوع دو از طریق تماس جنسی با فرد دیگر رخ می دهد و اندام تناسلی را با خود درگیر می کند. تبخال چشم بیشتر در ارتباط با ویروس نوع یک می باشد. وقتی ویروس تبخال وارد بدن می شود در سیستم عصبی به صورت غیر فعال باقی مانده و هیچ وقت از بین نمی رود. بعد از قرار گرقتن فرد در معرض استرس، تب، نور آفتاب، تغییرات هورمونی و… این ویروس فعال شده و ممکن است باعث ظاهر شدن تبخال در چشم شود.

تبخال چشمی

قرمزی ، سوزش و خارش داخل یا اطراف پلک، احساس حساسیت پوستی در نواحی چشمی، التهاب و  بسیاری از علائم دیگر، از نشانه‌های یک بیماری ویروسی به نام تبخال چشم هستند. مثل دیگر انواع تبخال، بر اثر حمله ویروس هرپس سیمپلکس یا HSV نوع اول به وجود می‌آید. ویروسی که بعد از ورود به بدن می‌تواند تا مدت‏ها پنهان بماند اما با اولین تبخال، به سیستم عصبی مرکزی می‏‎رود و بعد از آن می‌تواند در اثر هر تغییری در بدن خودش را به اشکال مختلفی خود را نشان بدهد.

بیشتر بخوانید : لیفت چشم و تاثیر آن در زیبایی و بینایی

علائم تبخال چشم

اگر به شکل ناگهانی و بی‌دلیل احساس درد شدید در چشمتان کردید یا دیدتان دچار مشکل شد ممکن است تبخال چشم در راه باشد. که علائم ان عبارتند از :

• سوزش چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • قرمزی چشم
  • زخم و جراحت چشم
  • حساسیت به نور در یکی از چشم ها
  • التهاب چشم
  • تاری دید
  • اشک ریزی
  • ترشحات مخاط چشم
  • ابتلا به عفونت های چشمی به طور مداوم

راه های درمان تبخال چشم

راه های درمان

اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پزشک قطره و پماد چشمی تجویز می‏‎کند یا با داروهای ضدویروسی خوراکی آثار آن را از بین می‏برد. علاوه بر این ممکن است با اپلیکاتورهای مخصوص  و ظریف، نواحی درگیر ویروس هرپس را از چشم جدا کند. درمان این مشکل بستگی به ان دارد که کدام ناحیه دچار این ویروس شده است. قبل از شروع استفاده از هر قطره چشم یا پماد، متخصص چشم ممکن است عوارض چشم شما را کم کرده و سپس برخی از سلول های آلوده را به آرامی پاک کند.

در برخی از موارد این عارضه به طور مداوم در این نوع افراد وجود دارد با ایجاد این ویروس قرینه شفافیت خود ا از دست می‌دهد و لازم به پیوند قرینه می باشد. اگر لایه های عمقی چشم دچار ویروس تبخال شود ممکن است پزشک قطره های کورتیکواستروئیدی تجویز کند. اگر ویروس برخی از افراد از نوع عود کننده باشد باید حتما زیر نظر پزشک از قرص ضد ویروس بهره ببرد و هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کند. قرنیه یک بافت شفاف است و در افرادی که با تکرار زیاد تبخال چشم می‎گیرند، این بافت ممکن است کدر شود و دید را دچار مشکل کند، در این موارد پیوند قرنیه نیاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ۱۲ دلیل ورم کردن ناگهانی پلک و درمان آن

بهترین قطره برای تبخال چشم چیست؟

بهترین قطره برای این مشکل تری فلئورودین تجویز شده است.

تبخال چشم چند روز طول می‌کشد؟

طول این مشکل همراه با قطره دو هفته می باشد.

کاربرد پماد آسیکلوویر چیست؟

این نوع پماد برای التهاب سطحی قرینه و پلک ها استفاده می شود.

درمان خانگی تبخال چشم چیست؟

هیچ گونه درمان خانگی و سنتی برای تبخال چشم وجود ندارد.

آیا قرص آسیکلوویر مفید است؟

در تبخال‌های سطحی چشم که در واقع سطح قرنیه است قطره استفاده می‌شود اما اگر درگیری عمقی باشد و باعث التهاب داخل چشم و بخش میانی شود در واقع در بخشهای عمقی قرنیه و اتاق قدامی و خلفی چشم است، باید از قرص اسیکلویر استفاده شود.

بیشتر بخوانید : مراقبت از چشم و اشتباهات رایج از مراقبت از آن