التهاب چشم

التهاب چشم، روش‌های درمان و پیشگیری

یکی از اعضای بدن که حکیمان از گذشته تا حال به ان آیینه بدن گفته اند که اعتقاد داشتن چشم ها از درون ما باخبر هستند. چه بسا که در محافظت از ترک برداشتن این آیینه ی درون با شناخت علائم و پیشگیری و در آخر درمان بیماری‌های چشمی از جمله التهاب چشم می‌توانید سلامت چشمان خود را حفظ کنید. این نوع التهاب یک بیماری چشمی است که یکی از منشاء ان عفونت و غیر عفونی هستند و مربوط به بیماران خود ایمنی می باشد.

انواع التهاب چشم

التهاب ملتحمه (کنژنکتیویت)

این نوع بیماری معمولا قسمتی از سفیدی چشم ها و پلک ها را درگیر می کند  و باعث تورم غشاء شفاف و نازکی که قسمت هایی از کره چشم را پوشانیده است می‌شود. معمولا عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و واکنش‌های آلرژیک (آلرژی و واکنش‌های حساسیتی) منجر به بروز این اختلال می‌شود اما شایع‌ترین آن‌ها  ویروس‌ها می‌باشند که شدیدا مسری هستند.البته کودکان و نوزادان هم به این بیماری چشمی مبتلا می شوند التهاب ملتحمه بر روی قرمزی چشم ها و بینایی افراد تأثیر می‌گذارد.

علائم التهاب ملتحمه

• تاری دید و حساسیت به نور
  • ایجاد انواع ترشحات در یک یا هر دو چشم
  • در موارد الرژیک فرد علائمی نظیر عطسه و ترشحات ابکی از بینی پیدا می‌کند.
  • این بیماری احساس وجود یک جسم خارجی در یک چشم یا هر دو چشم را به فرد می‌دهد.
  • شایع‌ترین علائم این نوع التهاب قرمزی و خارش شدید در یک یا هر دو چشم است.

درمان التهاب ملتحمه

اگر این نوع التهاب از باکتری تشکیل شده باشد برای بهتر شدن در طول درمان بابد از آنتی بیوتیک بهره ببرید تا از هر گونه عفونت در دوره درمان کامل، باید پرهیز کنید. غالبا عفونت‌های ویروسی خود به خود در طی یک هفته درمان می‌شوند. اگر منشأ ان آلرژیک باشد، ممکن است از انواع قطره‌های چشمی جهت درمان تجویز شود که شامل آنتی‌هیستامین‌ها، کورتون‌ها و قطره‌های ضدالتهابی می‌باشند. معمولا درمان این نوع بیماری های چشمی بسیار حساس هستند. پزشک باید حاذق و نسبت به نوع و تشخیص بیماری و همچنین انواع درمان ها آگاه باشد.

بیشتر بخوانید : تبخال چشم چیست و چگونه به وجود می آید؟

التهاب قرنیه چشم (کراتیت)

معمولا در این نوع التهاب غشای محدب و شفاف جلوی چشم تحت تاثیر موارد های مختلف تحریک و متورم می شود. التهاب قرنیه عمدتا منشأ عفونی داشته و یا در اثر زخم قرینه یا چشم به وجود می آید. بسیار دردناک است و انواع مختلفی دارد که هر نوع از آن درمان متفاوتی نیز دارد. تأخیر در تشخیص و درمان این بیماری پیامد‌های جبران ناپذیری را مانند از دست دادن بینایی در پی دارد. معمولا این نوع کراتیت ها خود به تنهایی منشاء باکتری، ویروسیش، قارچی و انگل می باشد.

علائم التهاب قرنیه چشم

• قادر نبودن به باز کردن چشم
  •  ترشحات چشمی
  •  ریزش اشک
  •  قرمزی و تورم چشم
  •  درد و خارش
  •  تغییرات دید (مثل تاری یا ناتوانی در دید)
  •  حساس شدن چشم به نور

بیشتر بخوانید : درمان خانگی پف چشم (۱۲ روش ساده رفع پف بالای چشم ها)

درمان التهاب قرنیه چشم

معمولا این نوع کراتیت عفونی درمان های متفاوتی دارد اما در صورت استفاده از لنزهای چشمی و خراش قرنیه نیازی به درمان نیست.

این نوع درمان کراتیت عفونی متفاوت هستند که عبارتند از :

. در نوع ویروسی از قطره‌ها و داروهای ضدویروس استفاده می‌شود.

. کراتیت اکانتوموبایی معمولا به سختی درمان می‌شود، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بدون فایده نیست اما تعداد زیادی از این عفونت‌ها در برابر دارو مقاوم هستند. در صورتی که این بیماری موجب آسیب دیدن به چشم شود پزشک پیوند قرنیه را پیشنهاد می‌کند.

. درکراتیت باکتریایی بسته به خفیف یا شدید بودن ، از قطره‌های چشمی ضدباکتری و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده می‌شود.

. در نوع قارچی از قطره و دارو های ضد قارچ استفاده می‌شود.

پیشگیری از التهاب چشم

موارد های رعایت پیشگیری از التهاب ملتحمه و التهاب قرنیه چشم عبارتند از :

• از لنزهای تماسی چشم خود به صورت صحیح و اصولی محافظت کنید.
  • هنگام شنا از لنز استفاده نکنید.
  • هنگامی که به تبخال مبتلا شده‌اید، از لمس چشم، دور چشم و پلک خود امتناع کنید.
  • بصورت مکرر دستهای خود را بشویید.
  • اجازه استفاده از وسایل شخصی مانند حوله و لوازم ارایشی و… که با چشم‌هایتان تماس دارند را به دیگران ندهید.
  • به هیچ وجه با دست هایتان چشم های خود را نمالید.