رفع جای بخیه

رفع جای بخیه بعد از عمل زیبایی

یکی از نگرانی همه افراد بعد از عمل زیبایی باقی ماندن جای عمل و رفع جای بخیه است. تا به امروز برخی افراد با کسانی بعد از عمل روبرو شده اند. که صورتشان با عمل زیبایی خوش فرم نمایان شود. اما از نزدیک جای بخیه در صورتشان دیده می شود. به هر حال با ایجاد هر زخم یا برش عمیق روی پوست جای آن تاحدودی باقی می‌ماند اما امروزه راهکارهایی معرفی شده‌اند که با کمک آنها رفع جای بخیه را به حداقل برسانید.

برای رفع جای بخیه انتظار معجزه نداشته باشید

 امروز روش های گوناگونی برای ظاهر خوش فرم شما وجود دارد. که انجام ان به صورت بی حسی موضعی در کلینیک پوست صورت  گیرد. اما برای ترمیم اسکار شدید مانند سوختگی شدید که نیاز به بیهوشی و بستری در کلینیک می باشد. روش‌های جدید توانایی تغییراتی در طول، پهنا یا جهت جای بخیه ایجاد کنند یا جوشگاه‌های فرورفته را بالا آورند و انواع برجسته را مسطح کنند معمولا هیچ روشی جوش ها را کاملا برطرف نمی کند و روش معجزه اسایی وجود ندارد که پوست را به حال اولیه خود بازگرداند.

در عمل های زیبایی معمولا اثار ان بعد از عمل بر روی پوست باقی خواهد ماند که بهتر از جای بخیه اولیه است. معمولا رنگ جوشگاه را نمی توان تغییر داد چون به مرور زمان شاید کم رنگ تر شوند.

رفع جای بخیه با جراحی

برای رفع جای بخیه با عمل جراحی مناسب ترین انها جای بخیه طویل یا پهن است. معمولا جای بخیه پهن را برای بخیه زدن برداشته. و دوباره به قسمت مشخص  بازگردانید. که در این مرحله جای بخیه باریک تر می شود. در مورد اسکارهای طویل نیز جراحان پوست از برش‌های نامنظم استفاده کنند تا خط بخیه  را کوتاه‌تر نشان دهند. معمولا با جراحی می توانید جهت اسکار را طوری عوض کنید که  همه قسمت های اسکار یا برخی از ان در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرند و کمتر جلوی چشم باشند. به همین خاطر بخیه را به قسمتی که کمتر دیده می شود انتقال دهید.

بیشتر بخوانید » ایا در عمل لیفت و سانترال لب جای بخیه باقی می ماند؟

 پوست‌تان را بسایید

 این مرحله روش کاملا تضمینی برای اصلاح جوشگاه های بسیار نازک است. در این روش معمولا با استفاده از برس که با بیشترین سرعت در حالت چرخش قرار گیرد  یا با استفاده از لیزر برای برداشتن لایه سطحی پوست مناسب است. روش های مختلفی برای این مرحله وجود دارد که با هم تفاوت زیادی ندارند.

معمولا با توجه به توصیه های پزشک این مرحله را باید در صورت و گونه ها انجام دهید. انجام ان در یک قسمت مشخص پوست سبب تمایز ان در برخی از نقاط پوست شود. اگر جای بخیه در مرحله اول سطحی باشند برای رفع آن با یک بار سایش برطرف می شود اما در برخی از مواردی که عمیق و وسیع هستند باید چند بار این عمل را پشت سر هم تکرار کنید. سایش پوست بیشترین تأثیر درمانی را در پوست صورت دارد و در نواحی دیگر بدن احتمال کندی ترمیم، بر جای ماندن قرمزی یا حتی بخیه بعد از عمل بیشتر است.

متخصص این کار برای کمتر شدن درد سایش، تمام سطوح ان را با کمپرس یخ سرد می کنند یا برخی دیگر از مسکن یا داروی بی حسی موضعی به کار می برند. این افراد بعد از  دوران ریکاوری 2 الی 3 هفته یا یک هفته می توانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند.

رفع جای بخیه با بهبود اسکار فرورفته با تزریق

 این نوع تزریق  یا تزریق ژل کاملا استاندارد یا چربی خود فرد به داخل بخیه که باعث فرورفتگی شده را پر می کند و ان را با سطح پوست هم تراز می کند. معمولا تزریق مقدار ماده چربی بستگی به سطح و سفتی اسکار دارد. بهبود این روش با کمترین زمان رخ می دهد ولی نتایج ان دائمی نیست. تزریق کورتیکوستروئیدها هم در نرم کردن بخیه های سفت (گوشت اضافه) کاملا موثر است سبب کوچک تر شدن سطح ان می شود.

 پیوند پوست چگونه انجام می‌شود؟

 در این مرحله پوست از ناحیه بخیه با وسیله ظریف و مدور برداشته می شود و در اخر پوست سالم جایگزین ان قسمت می شود و  بعد از تمام شدن عمل پانسمان می کنند. بعد از گذشت 5الی 7 روز این قسمت به طور کامل جوش می خورد. البته در محل پیوند نیز جوشگاهی باقی می‌ماند که از بخیه قبلی کمتر مشخص است. منجمد کردن لایه‌های فوقانی پوست هم گاهی حجم بخیه را کاهش می‌دهد. این مرحله معمولا در درمان بخیه کاملا برجسته در قسمت شانه و پشت تشکیل جوش های غرور جوانی دیده می شود.

بیشتر بخوانید » عمل سانترال لب و مزایا و معایب

 لایه‌برداری مناسب چه کسانی است؟

 در این مرحله برداشتن لایه سطحی پوست به کمک ماده شیمیایی انجام می شود. تا این قسمت صاف و یک دست نشان داده شود. لایه برداری معمولا در پوست صورت بیشتر استفاده شود. و در جوشگاه سطحی مفیدتر خواهد بود. همچنین در درمان جوشگاه‌های فرورفته آکنه و بخیه آبله‌مرغان نتایج خوبی همراه دارد. برای اسیب ناشی از نور آفتاب و تغییرات رنگی پوست معمولا از لایه بردار شیمیایی بهره خواهند برند.

 کدام لیزر موثرتر است؟

 در این مرحله معمولا در کلینیک ها از دستگاهای مختلفی برای از بین بردن بخیه استفاده کنند. ولی بهترین راهکار دستگاه لیزر مناسب برای این نوع بخیه  انتخاب شود. باید توجه داشت درمان با لیزر معمولا کامل نیست و امکان بازگرداندن پوست محل بخیه به حالت پوست طبیعی قبل از آسیب وجود ندارد. این نوع لیزر ها معمولا برای از بین برد اسکار  شامل لیزرهای PDL , fractional or conventional Co۲ می باشند.

رفع جای بخیه

 در این مرحله ایجاد گوشت اضافه یا کلوئید در نواحی از بدن مانند گردن، سینه، پشت به احتمال زیاد شود. افرادی که به طور ارثی در خانواده شان کلوئید را دارند بیشتر دچار این مشکل شوند. برای کاهش احتمال باقی ماندن جای زخم، جراحی باید به‌درستی و با دقت انجام شود؛ طوری که کمترین آسیب به بافت وارد شود. معمولا برش ها باید در خط های پوست صورت قرار بگیرد تا کاهش فشار بر روی زخم ها وارد شود. شاید تصور کنید هر چند جای بخیه ها بر روی پوست بیشتر باشد  احتمال باقی ماندن ان رو به افزایش است. این تصور کاملا غلط است چون برعکس این تصور رخ دهد. در واقع هرچه تعداد بخیه‌ها بیشتر باشد، فشار روی زخم کمتر شود. و زخم یکنواخت‌تر پخش می‌شود و جای بخیه ها بر روی پوست کمتر باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید  » مراقبت بعد از لیپوساکشن غبغب

 اگر جای زخم‌تان قرمز مانده

 برای کمتر دیده شدن گوشت اضافه بعد از عمل باید از کرم‌های ترمیمی زخم و همچنین جلوگیری از ایجاد عفونت استفاده کنید. معمولا برای استفاده از این کرم بعد از کشیدگی بخیه ها به طور مداوم تا 4 الی 6 هفته بهره ببرید. توجه داشته باشید اگر قرمزی جای جراحی بیشتر از چند هفته باقی بماند باید حتما به پزشک مراجعه شود تا برجستگی گوشت اضافه به طور دائم برطرف شود.

 روغن نارگیل و ماساژ فایده‌ای ندارد

 استفاده از این نوع روغن ها تأثیر زیادی بر روی گوشت اضافه بدن ندارد. برای این کار معمولا از استروئیدها، پمادهای کورتونی و لیزر PDL بیشترین تاثیر را دارند. اگر در برخی موارد گوشت های اضافه یک دفعه دیده شود از آمپول‌های کورتون، داروهای شیمی‌درمانی و … داخل ضایعه استفاده کنید. ماساژ هم برای برطرف کردن این مشکل تأثیر ندارد. برای برطرف کردن و ترمیم ان چسب های مخصوصی وجود دارد که الخصوص برای قرمزی جای اسکار که به مدت طولانی باقی بماند مناسب است.

مدیر کلینیک هوژین
مدیر کلینیک هوژین
مقالات: 67

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *